1.
Menyediakan prasesi
- Menurut (Model Mizan dan Halimatun) menyediakan prasesi ialah Merujuk kepada persedian bagi Guru Bimbingan atau Kaunselor untuk memberikan khidmat membimbing atau kaunseling.
- Sebelum kaunselor memulakan sesi kaunseling, kaunselor mestilah:-
1.Menyediakan
borang seperti borang maklumat latar belakang klien, borang temujanji,dan lain-lain
2.Maklumat
latar belakang ahli keluarga, masalah ingin dibincang, rujukan kes.
3.Menyemak
diskripsi tugas klien.
4.Menyemak
rekod-rekod klien untuk mendapatkan maklumat.
5.Menyediakan
tempat dan masa yang sesuai untuk mengadakan sesi kaunseling.
2.
Membina hubungan
- Menurut (Shertzer dan Stone) ia menitikberatkan pada interaksi antara kaunselor dengan klien sebagai hubungan bagi menolong.
- Tujuan membina hubungan ini ialah untuk menimbul kemesraan, saling mempercayai, membina keyakinan, dan membentuk suasana selamat antara kaunselor dan klien.
- Membina kesefahaman yang baik.
- Menyediakan suasana yang harmoni dan menolong.
- Pekara yang perlu dititikberatkan kepada kaunselor ialah :-
- Suasana harmoni.
- Ruang untuk berkomunikasi.
- Penampilan diri.
- Ekspresi muka.
- Pergerakan tangan dan kaki.
3. Meneroka dan menganalisis masalah
- Proses ini untuk kaunselor memahami aspek-aspek klien dari segi kepercayaan, harapan, aspirasi, sikap, serta kemahiran coping yang digunakan.
- Tujuan ini supaya kaunselor dan klien dapat memahami permasalah dengan betul.
- Membantu klien menganalisis masalah dengan lebih objektif.
- Bantu klien mencapai kesedaran kendiri dan melemahkan diri.
4. Mengenal pasti masalah
- Kaunselor perlu mencapai kesepaduan mengenai masalah yang dihadapi oleh klien agar klien menyedari kelemahan dan masalah yang menimpa dirinya.
- ( Sipora ) menyatakan dua kemahiran yang digunakan oleh kaunselor dalam mengenalpasti masalah adalah kemahiran mendengar dan meneroka.
- Tahap ini mesti dilaksanakan 2 tahap iaitu :-
- Matlamat kaunseling telah sama-sama dipersetujui.
- Kaunselor bersama klien akan membuat keputusan pendekatan mana serta apakah strategi yang hendak digunakan.
- Kepentingan tahap ini merupakan satu persetujuan antara kaunselor dan klien mengenai persoalan yang dihadapi oleh klien. Persetujuan ini akan menentukan halatuju kejayaan klien.
5. Membincang alternatif
- Alternatif ialah pilihan-pilihan yang mungkin atau kemungkinan-kemungkinan langkah yang boleh di ambil bagi mengendalikan sesuatu perkara.
- Alternatif hanya dibincangkan setelah klien dan kaunselor memahami masalah yang dibincangkan dengan jelas.
- Kaunselor akan merumuskan permasalahan dan dipersetujui oleh klien bahawa itulah tindakan terbaik yang perlu di ambil.
- alternatif, memerlukan klien membuat keputusan dan bertanggungjawab di atas alternatif yang dipilih.
- Matlamat kaunseling perlulah mengikut kemahuan klien dan bukan kehendak kaunselor semata-mata.
6. Mengambil tindakan
- Selepas alternatif telah dipersetujui, kaunselor boleh membantu klien dengan membuat pelan tindakan untuk memenuhi alternatif tersebut.
- Tindakan yang jelas dari segi objektif dan mengambil kira keupayaan klien untuk melaksanakan tindakan.
- Klien boleh memulakan tindakan yang mudah dan kurang menimbulkan tekanan kepada diri klien untuk dilaksanakan.
7. Menamatkan sesi
- Peringkat akhir pada sesi kaunseling iaitu selepas klien dapat menentukan dan memilih alternatif yang dirasakan untuk mengatasi masalah yang dihadapinya.
- Penamat juga dapat dilakukan apabila klien menunjukan tanda-tanda bahawa dia tidak lagi memerlukan kaunseling.
- Penamatan juga dilakukan sekiranya kaunselor menganggap diri tidak lagi dapat membantu klien mencapai objektifnya, iaitu kaunselor merujuk klien kepada pihak lain.
No comments:
Post a Comment